Dieta bez glutenu

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu pojęcie alergii na gluten było całkiem obce, teraz coraz więcej osób – nie tylko dzieci – wykazuje wysoką nietolerancję na gluten. Niestety, pomimo tego, że stała się ona alergią tak powszechną nadal brakuje produktów bezpiecznych. W większości dostępnych na półkach produktów spożywczych, gluten występuje.

Celiakia nie przewiduje odstępstw od diety, dlatego zarówno dzieci jak i dorośli muszą przestrzegać jej restrykcyjnie. Konieczne jest wyeliminowanie z diety pszenicy, jęczmienia oraz żyta w każdej postaci. Tak więc należy skreślić ze swojego jadłospisu więcej produktów niż mogłoby się nam wydawać.

Do mniej oczywistych, a należących do listy wykluczonych produktów należy :salceson, kaszanka, ocet, pasztet a także kawa zbożowa. Zamiast tego można sięgać po warzywa, owoce, jaja, mleko, kaszę jaglaną oraz gryczaną. Niezależnie od tego konieczne jest czytanie etykiet i wybieranie tych produktów, które są jednoznacznie oznakowane jako wolne od glutenu. Może się bowiem okazać, że np. produkt mleczny będzie posiadał dodatek tego składnika w postaci zagęszczacza lub chrupek.

Comments are closed.